dimarts, 4 d’abril del 2017

Els científics fan les primeres valoracions dels mostrejos

Els mostrejos que els centres educatius heu realitzat durant aquest dos trimestres comencen a donar els seus fruits. Bona part de les mostres preses han estat validades i comentades per part dels científics que hi ha darrera del projecte plàstic 0 d'Observadors del Mar de l'Institut de Ciències del Mar-CSIC.

Luis F. Ruiz-Orejón el científic que hi ha darrere d'aquestes validacions destaca, en els seus comentaris, la gran feina feta per tots els nois i noies dels diferents centres educatius que participen en el projecte.



Gran trabajo Institut Celestí Ballera! Nos estáis aportando unos datos de gran valor. 

Genial escola Alexandre Galí. Muchas gracias por vuestro esfuerzo! Excelente trabajo.

Genial trabajo Escola Mediterrània!!!

Gracias por vuesto gran esfuerzo Escola Castella!  

Moltes gràcies Escola Heura per totes les dades que ens heu enviat, heu fet una gran feina!

En relació als materials trobasts per l'alumnat comenta: La muestra está compuesta principalmente por “plásticos secundarios” procedentes de la fragmentación de otros. Además, también hay algunos pellets, que de momento, parecen más frecuentes en las playas de Barcelona que en las de la Costa Brava. També ens explica què són els pel·lets, aquests elements que sembla són més presents a les nostres platges que en altres. Perquè deu ser? Los pellets son considerados plásticos primarios, puesto que pueden utilizarse directamente en productos o para la fabricación de otros plásticos (por ejemplo: laminares).

El Luís ens fa reflexionar sobre la perillositat dels macroplàstics es converteixin en microplàstics. Como podéis observar hay una gran cantidad de macroplásticos que potencialmente pueden transformarse en microplásticos con la fragmentación, favorecida por factores como la foto-oxidación o la fricción mecánica. D'altra banda, també se sorprèn de la quantitat de taps de plàstic que hi ha a la platja. Impresiona la cantidad de tapones de botella u otros envases, que no deberían estar en la playa.

Les motres preses permeten saber als científics els tipus de materials dels que estan fets els plàstics que apareixen a la platja. En los macroplásticos hay un fragmento que recuerda a las bolsas o envases de los aparatos electrónicos que en parte están compuestos por polietileno de alta densidad. Parece apreciarse algún material esponjoso tipo poliestireno expandido. I si estan més o menys fragmentats. Principalmente observamos en los microplásticos, fragmentos procedentes de la degradación de otro de mayor tamaño. Por otro lado, las colillas de los cigarros en los macroplásticos que suelen ser de los fragmentos más comunes en las playas urbanas.

MOLTES GRÀCIES A TOTS ELS CENTRES EDUCATIUS QUE PARTICIPEU EN EL PROJECTE





.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada